joi, 17 iulie 2014

Vizită la Muzeul Satului Vâlcean

“Satul, cu veșnicia lui, reprezintă nemurirea,   în ciuda  nenumăratelor urgii care s-au abătut asupră-i: secete, inundații, stăpâniri mai crude sau mai blânde. Și-au schimbat unele așezări chiar poziția, până și-au găsit și rădăcina, dar spiritul satului a rămas același. Satul trăiește în ordinea  existenței naturale în care filozofia se poate naște la comanda nevoii….Satul vine cu regula lui din primordii și merge cu ea spre infinit. Satul rămâne un centru al lumii, “buricul pământului”, cu atât mai înfloritor, cu cît nu este concurat de vanitatea orașului.”

     Mihai Sporiș: “Miracole”, Râmnicu Vîlcea, Almarom, 1997

 
Pâinea
  Grigore Vieru
Pâinică frumoasă,
Din cuptor scoasă,
Pâiniţa cuminte,
Cu faţa fierbinte
Cu faţa măicuţei,
Cu mâna tăicuţei,
Ca soarele-n vară,
Ca bulgăru-n ţară!


În data de 10 iulie, în cadrul Atelierului de vacanță „Invitație la educație”, am vizitat, împreună cu copiii înscriși, Muzeul Satului Vâlcean. În cadrul acestei vizite am învățat să facem pâine: cum să facem focul în cuptor, ce produse folosim, cum s-o frământăm,  cum să o modelăm, cum să o coacem în cuptor pe lemne, cum încercăm temperatura cuptorului, cum o scoatem din cuptor. Personalul Muzeului a fost receptiv la nevoile noastre și ne-au ieșit toate bine. Pâinea a crescut și a fost foarte gustoasă.

Am vizitat și casele, școala, bisericile și ne-au fost oferite detalii de către ghidul care ne-a însoțit peste tot.
Am purtat ii împrumutate de la muzeu, am organizat un picnic unde am savurat pâinea proaspăt scoasă din cuptor și frământată de d-na Marina de la Muzeu și colega noastră d-na Ioana Pârnuță și gogoși aduse și preparate de eleve de la Liceul Oltchim,coordonate de d-na profesoară Diana Deaconeasa. Am avut invitat și pe părintele Nicolae State Burluși, care ne-a binecuvântat pe noi și bucatele noastre, ne-a vorbit despre credință și ne-a dăruit cărticele și iconițe. Ne-am jucat prin curtea plină de verdeață de la Muzeu, am citit povești și am recitat poezii.
        


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu