duminică, 15 iulie 2012

Atelier de vacanta - Oameni de cultura valceni

Atelier de vacanta -  "Oameni de cultura valceni"
Album foto

Paul Stănişor, despre Atelierul de  vacanţă


Un simplu titlu ar însemna, pentru mulți, ceva banal si lipsit de interes. Dacă stăm și gândim  (mai pe îndelete), realizăm că înseamnă ceva profund, ceva care se leagă de educație, de formare spirituală, de copiii noștri, care doresc să pătrundă cât mai mult în lumea cărții, a cunoașterii, a ispitei de a ști cine sunt, ce sunt. Care este misterul despre lume și viață și, în primul rând, de a se cunoaște pe ei înșiși.

Am avut fericita ocazie să fiu invitat, împreună cu trei dintre colegii mei de la Societatea Culturală “Anton  Pann” din municipiul Râmnicu- Vâlcea - Gheorghe Poșircă,  Zenovia  Zamfir și Ion Constantin  Cotulbea, să participăm la unul din atelierele de vacanță, desfășurat în cadrul Bibliotecii Județene “Antim Ivireanul” Secția “Sala de lectură”, pentru a discuta și a ne întreține cu tinerii elevi de la diferite școli din municipiul Râmnicu-Vâlcea, despre poezie, proză, arte plastic și, de ce nu, filosofie.

Vreau să spun că văzând acel grup de tineri învățăcei cu ochii luminoși și plini de dorința de a afla cât mai multe și cât mai mult despre arta creației (sculptură în lemn), m-a cuprins un puternic sentiment de nostalgie. M-am revăzut în perioada copilăriei, când, elev fiind la cursurile școlare, ieșeam în curtea școlii și, în timp ce unii dintre noi modelam din lut diferite forme, alții recitau poezii din poeții pătimirii și nemuririi noastre. Așa erau vremurile de atunci, cu mai puține posibilități, dar cu dorința dascălilor, bibliotecarilor și oamenilor de bine, care doreau să ne învețe ceea ce moșteniseră și ei din generație în generație. Doreau să ne insufle dorința de a nu ne pierde tradițiile, identitatea, de a ști ce este cu noi pe acest pământ, de unde venim și care ne sunt rădăcinile.

Acum, grație acestui monument de cultură pe care îl regăsim în Biblioteca Județeană „Antim Ivireanul” din municipiul Râmnicu Vâlcea, unde tineri și adulți au acces la tot felul de informație (de bun-Simț) și unde au o varietate de oportunități prin care se pot implica în tot felul de activități, este mult mai ușor să te luminezi, să descoperi, să afli etc., mai ales că există liberul acces la infomare, exprimare etc.
Vreau să cred că a dispărut acea sintagmă: “
Eu am voie să știu, tu nu ai voie să ști”.

Am admirat și îi admir pe acei tineri pentru dorința lor de a afla taine din arta sclupturii, a creației plastice, poetice, filosofice și nu numai, dar m-a uimit faptul că, fără să fie siliți de cineva, și-au rupt o lună de zile din mult-așteptata vacanță de vară, au renunțat la alte preocupări, pentru a frecventa atelierul de vacanță.
Această stare de fapt îmi spune că valorile omenești se pierd, findcă așa stă în firea lucrurilor, dar îmi mai arată că apar alte valori, cu dorința de a ști, de a învăța, de a prelua de la cei de dinainte și a dezvolta (a șlefui) ceea ce au preluat de la mentorii lor.
De fapt, aşa a fost, este şi va fi lumea, într-o continuă schimbare şi ce îmi doresc foarte mult este ca această schimbare, care va fi adusă de generaţiile viitoare, să fie constructivă şi spre progres, nu spre regres.
Ori, ce am ascultat şi am văzut la tineri în aceste ateliere de vacanţă (fiindcă nu particip pentru prima dată la astfel de acţiuni culturale)  mă face să cred că suntem pe un drum bun şi că s-ar părea că ne vom găsi calea ca popor (vorba lui Confucius), iar noi – cei care aşteptăm odihna războinicului – o să ne simţim împliniţi.

Să nu uităm, totuşi, un lucru: fără toleranţă, transparenţă, iubire de aproape, dorinţă de mai bine, ceea ce înseamnă ”Nimic fără Dumnezeu”, s-ar ajunge la haos. Dumnezeu a făcut lumea o singură dată, deci un unicat.

Râmnicu-Vâlcea,
29 iulie 2012
Paul Stănişor,
sculptor, poet şi eseist

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu